Dziecięce problemy nam dorosłym mogą wydawać się na tyle błahe, że nawet nie jesteśmy w stanie ich dostrzec. Dopiero po kontakcie z nauczycielem, czy obserwacji dziecka w czasie kontaktu z rówieśnikami, dostrzegamy faktyczne trudności – najczęściej w strefie poznawczej i społeczno-emocjonalnej. Autyzm, ADHD, zespół Aspergera, nerwica czy fobia szkolna to tylko niektóre z zaburzeń dotykających dzieci w okresie przedszkolnym i szkolnym. Najczęściej u maluchów obserwuje się brak motywacji do nauki, niechęć do zawierania kontaktów z rówieśnikami czy brania czynnego udziału w zabawach. Wszelkie nieprawidłowości w rozwoju dziecka wymagają dokładnego zbadania i odpowiedniej pomocy psychologicznej. Zadaniem psychologa dziecięcego jest wysłuchanie rodziców, jak również dziecka, a następnie postawienie diagnozy. Pomocne w pracy z osobami w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym są wszelkie metody projekcyjne, które bardzo chętnie wykorzystuję w swojej praktyce.
Badania psychologiczne i profilaktyka dzieci:
- wskazanie uzdolnień, zainteresowań oraz mocnych i słabych stron dziecka;
- przeprowadzenie testów psychologicznych – IQ, testy zdolności, testy rodziny, badanie postaw i stylów rodzicielskich;
- diagnoza i profilaktyka dysleksji, dyskalkulii, dysortografii, dysgrafii oraz zaburzeń koncentracji;
- badanie gotowości szkolnej;
- diagnoza i pomoc psychologiczna w takich zaburzeniach jak: autyzm, ADHD, zespół Aspergera, depresja dziecięca, nerwica.
Pomoc psychologiczna dla dzieci i ich rodzin:
- w przypadku rozwodu rodziców;
- trudności szkolnych;
- problemów związanych z adaptacją dziecka w przedszkolu i szkole;
- w problemach wychowawczych: zmiana sytuacji rodzinnej, podniesienie motywacji do podjęcia nauki, stres szkolny, nauka samodzielności, zachowanie dyscypliny;
- w przypadku trudności dziecka w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami.
Psycholog dziecięcy on-line – skype, messenger, telefon czy też microsoft teams
Nagrane przeze mnie bajki terapeutyczne dla dzieci (kliknij w temat):
– kształtowanie poczucia własnej wartości, samoocena